Strona główna / Aktualności / PPE zamiast PPK? Pam ...

PPE zamiast PPK? Pamiętaj o sprawdzeniu partycypacji!

Aktualności

PPE zamiast PPK? Pamiętaj o sprawdzeniu partycypacji!

21 czerwca 2024

PPE zamiast PPK? Pamiętaj o sprawdzeniu partycypacji!

W lipcu 2024 roku pracodawca, który nie uruchomił PPK z uwagi na prowadzenie PPE, musi sprawdzić, czy nadal przysługuje mu to uprawnienie.  Pracodawcy, którzy podjęli decyzję o niestosowaniu ustawy o PPK z uwagi na prowadzenie PPE, muszą pamiętać, że uprawnienie to nie jest bezterminowe. Pracodawca traci je m.in. w przypadku, gdy według stanu na 1 lipca w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych.

Kto mógł nie wdrożyć PPK?

PPK mogli nie wdrożyć pracodawcy, którzy - w dniu objęcia ich przepisami ustawy o PPK, w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (przepisy przejściowe) - prowadzili pracowniczy program emerytalny (PPE). Z takiego rozwiązania można było skorzystać tylko w przypadku, gdy pracodawca naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, a w PPE uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.

Utrata uprawnień do niestosowania ustawy o PPK

Pracodawca niestosujący ustawę o PPK z uwagi na prowadzenie PPE traci to uprawnienie m.in. począwszy od dnia następującego po 1 stycznia albo 1 lipca danego roku, jeżeli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy u niego mniej niż 25% osób zatrudnionych, zgodnie z definicją „osób zatrudnionych” zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK. Jeśli ten wymóg dot. partycypacji w PPE nie jest spełniony, pracodawca ma obowiązek wdrożenia PPK. Termin, w jakim powinno to nastąpić, ustala zgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy o PPK. Oznacza to, że - licząc od dnia utraty omawianego uprawnienia - pracodawca ma obowiązek zawrzeć, w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, umowę o prowadzenie PPK w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy (90 dni). Natomiast umowę o zarządzanie PPK należy zawrzeć nie później niż na 10 roboczych przed zawarciem umowy o prowadzenie PPK.

Pracodawcy prowadzący PPE mają obowiązek, dwa razy w roku - do 31 stycznia oraz do 31 lipca, przekazać Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A. oświadczenie o liczbie pracowników i uczestników PPE zatrudnionych u danego pracodawcy odpowiednio według stanu na 1 stycznia i 1 lipca. Wynika to z art. 23a ustawy o pracowniczych programach emerytalnych.

(red)

Ostatnie wpisy
1

4 listopada 2024

"Świat Pieniądza" - ruszył nabór do projektu edukacyjnego!
2

4 listopada 2024

Do 14 listopada wpłaty powitalne za trzeci kwartał znajdą się na rachunkach PPK
3

30 października 2024

IX gala wręczenia wyróżnień Odpowiedzialnego i Przyjaznego Pracodawcy
4

29 października 2024

Co miesiąc do PPK dołącza kolejne 30 tysięcy osób
5

23 października 2024

W pracowniczych programach emerytalnych oszczędza w Belgii około 80% pracowników, jednak kapitał w nich zgromadzony jest niski
Zobacz także
Zdjęcie artykułu gorzowwielkopolski_seminarium_dla_pracodawcow_1024

17 października 2024

Gorzów Wielkopolski: bezpłatne seminarium dla pracodawców

Zdjęcie artykułu aneks_zamiast_umowy_o_zarzadzanie_1024

15 października 2024

Czasem zamiast nowej umowy o zarządzanie PPK wystarczy aneks

Zdjęcie artykułu panstwowa_inspekcja_pracy_dba_o_prawidlowe_funkcjonowanie_PPK_0902

2 września 2024

Państwowa Inspekcja Pracy dba o prawidłowe funkcjonowanie PPK

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.