Strona główna / Aktualności / 5 Dobrych Praktyk In ...

5 Dobrych Praktyk Informacyjnych w instytucjach zarządzających PPK

Aktualności

5 Dobrych Praktyk Informacyjnych w instytucjach zarządzających PPK

6 czerwca 2022

5 Dobrych Praktyk Informacyjnych w instytucjach zarządzających PPK

Po pięciu kwartałach od uruchomienia projektu Dobrych Praktyk Informacyjnych, 501 funduszy inwestycyjnych działających w Polsce spełnia komplet 5 Dobrych Praktyk Informacyjnych.

Uruchomiony z początkiem 2021 r. projekt Dobrych Praktyk w zakresie prezentowania informacji dla inwestorów osiągnął z sukcesem zamierzony cel, jakim było zwiększenie transparentności oferowanych w Polsce funduszy inwestycyjnych. Pomysłodawcą i organizatorem przedsięwzięcia były Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami oraz Analizy Online, patronatu oraz wsparcia finansowego udzieliła Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) oraz PFR Portal PPK sp. o.o. 

Pięć obszarów komunikacji

Stosowanie Dobrych Praktyk Informacyjnych przez instytucję finansową polega na wdrożeniu określonych rekomendacji w pięciu obszarach komunikacji:

  • regularna publikacja składów portfeli funduszy, a jej wymogiem jest co najmniej kwartalne prezentowanie składów portfeli;
  • publikowanie danych o bilansie sprzedaży funduszy, comiesięczne publikowanie informacji o zgromadzonych aktywach;
  • prezentowanie struktury portfela funduszu, wymóg prezentowania informacji o strukturze aktywów według typów lokat oraz o ekspozycji walutowej funduszu;
  • prezentowanie stóp zwrotu benchmarku funduszu oraz samego funduszu w określonych horyzontach inwestycyjnych;
  • publikowanie opłat dla wszystkich typów jednostek uczestnictwa, co ma umożliwić inwestorom zapoznanie się z poziomem opłat w funduszu w rozbiciu na klasy jednostek. 

 

Dobre praktyki wśród funduszy

Zrealizowany na koniec marca 2022 r. przegląd rynku wykazał, że wypełnione zostało 88% z łącznej liczby możliwych 3465 Praktyk. Według najnowszych danych aż 73% działających w Polsce funduszy detalicznych wypełnia komplet 5 Dobrych Praktyk Informacyjnych, podczas gdy przed rozpoczęciem projektu żaden produkt nie realizował wymaganych kryteriów. 

- Edukacja, informacja i transparentność. Te hasła bardzo jasno przyświecają naszej działalności jako operatora PPK. I do tego również zachęca projekt Dobrych Praktyk Informacyjnych. Bardzo się cieszę, że zdecydowana większość funduszy realizuje te dobre praktyki w swojej codziennej pracy oraz że tak wiele z nich poprawiło swój wynik w porównaniu do poprzedniego pomiaru. To pokazuje, że na rozwój nigdy nie jest za późno, a rynek docenia rzetelnych partnerów. Jako patroni tego projektu widzimy, że przejrzystość i profesjonalizm budują dobre relacje z klientami i zaufanie, a to dla instytucji finansowych wartości kluczowe – powiedział Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

Dowiedz się więcej

Inicjatywą samoregulacji objęte były Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, które w swojej ofercie posiadają fundusze inwestycyjne otwarte (FIO) i specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte (SFIO), a także wszystkie podmioty zarządzające Pracowniczymi Planami Kapitałowymi (PPK). Instytucje, które spełniają kryteria samoregulacyjne korzystają ze znaku graficznego Dobrych Praktyk Informacyjnych w swojej komunikacji skierowanej do inwestorów.

Standardy Dobrych Praktyk są dostępne na dedykowanej projektowi stronie: analizy.pl/dobre-praktyki-informacyjne oraz w serwisie IZFiA.

 

Autor: Marta Damm-Świerkocka

Ostatnie wpisy
1

28 marca 2024

Zadzwoń i skorzystaj z porady eksperta regionalnego (10:00-12:00)
2

28 marca 2024

Czy PPK to pierwszy krok do Twojego dobrobytu? – policzmy to! 5. odcinek „PPK 10/10”
3

27 marca 2024

PPK jako benefit dla pracownika
4

26 marca 2024

Tekst jednolity ustawy o PPK
5

26 marca 2024

Wyróżnienia „Odpowiedzialnego i Przyjaznego Pracodawcy” po raz ósmy
Zobacz także
Zdjęcie artykułu usuniecie-instytucji-z-ewidencji-1123

13 listopada 2023

Usunięcie instytucji finansowej z Ewidencji PPK na jej wniosek 

Zdjęcie artykułu nowe-przepisy-instytucje-finansowe-1123

2 listopada 2023

Nowe przepisy umożliwiają instytucji finansowej złożenie wniosku o usunięcie z Ewidencji PPK

Zdjęcie artykułu prawo-pl-wprowadzanie-w-blad-1023n

6 października 2023

Prawo.pl: Wprowadzenie w błąd przez pracownika zwalnia pracodawcę z odpowiedzialności za brak wpłat do PPK

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.