Buduj bezpieczną przyszłość
swoich pracowników

Dzięki programowi PPK polskie firmy będą miały wymierny wkład w długoterminowe budowanie prywatnych oszczędności pracowników.

Wpłata do PPK - kto i ile wpłaca?

Oszczędności w PPK tworzone są wspólnie przez trzy strony: pracowników, pracodawców oraz państwo. Pracodawca ma obowiązek wpłacać 1,5% wynagrodzenia brutto pracownika. Może dobrowolnie zwiększyć wpłatę nawet do 4%.

Wpłata pracownika

2% wynagrodzenia brutto
+ dobrowolnie do 2%

Wpłata pracodawcy

1,5% wynagrodzenia brutto
+ dobrowolnie do 2,5%

Wpłata państwa

250 zł na powitanie
+ 240 zł co roku

Rachunek PPK pracownika

Zarządzany przez instytucję finansową, którą wybierzesz razem z pracownikami

Terminy wprowadzania PPK

PPK były wdrażane etapami. Termin, w którym dany pracodawca zobowiązany był do wprowadzenia PPK, zależał od liczby osób zatrudnionych u tego pracodawcy na określony w ustawie o PPK dzień.
Od 1 lipca 2019 I etap wprowadzenia PPK - firmy zatrudniające co najmniej 250 osób,
od 1 stycznia 2020 II etap wprowadzenia PPK - firmy zatrudniające co najmniej 50 osób,
od 1 lipca 2020 III etap wprowadzania PPK - firmy zatrudniające co najmniej 20 osób,
od 1 stycznia 2021 IV etap wprowadzenia PPK - pozostałe podmioty zatrudniające i jednostki sektora finansów publicznych (bez względu na stan zatrudnienia).

Podmioty powstające po 1 stycznia 2021 r. ustawę o PPK stosują od pierwszego dnia swojej działalności. A termin na zawarcie umowy o zarzadzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK ustalają samodzielnie, zgodnie z art. 8 i art. 16 ustawy o PPK.

Kto nie musi wprowadzać PPK?

Samozatrudniony, czyli osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, o ile nie zatrudnia osób będących osobami zatrudnionymi w rozumieniu ustawy o PPK.

Osoba fizyczna, która zatrudnia, w zakresie niezwiązanym z prowadzoną działalnością gospodarczą tego podmiotu, inną osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby (czyli na przykład osoby zatrudniające opiekunki do dzieci lub dorywczą pomoc domową).

Mikroprzedsiębiorca, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat.

Pracodawca, który (w terminie, w którym ustawa o PPK ma dla niego zastosowanie) prowadzi PPE oraz nalicza i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, jeżeli do PPE przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnionych.

Jak wprowadzić PPK w firmie?

1

Przygotuj się do wprowadzenia PPK - zaktualizuj oprogramowanie, wydrukuj materiały informacyjne, przeszkól pracowników.

2

Wybierz instytucję finansową, która będzie gromadziła i inwestowała środki. Wybór skonsultuj z pracownikami.

3

Podpisz umowę o zarządzanie i prowadzenie PPK z wybraną instytucją finansową w imieniu i na rzecz pracowników.

4

Wprowadź PPK - prowadź i archiwizuj dokumentację, komunikuj proces pracownikom, przekazuj informacje do instytucji finansowej.

5

Naliczaj wpłaty do PPK i przekazuj je do wybranej instytucji finansowej. Dopłaty państwa będą przekazywane przez Polski Fundusz Rozwoju.

Więcej pytań i odpowiedzi

Przeszukaj bazę ponad 500 najważniejszych pytań i odpowiedzi dotyczących PPK.

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.