Strona główna / Aktualności / Naliczanie wpłat do ...

Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK

Aktualności

Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK

27 września 2021

Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK

Pracodawca nalicza wpłaty do PPK także od wynagrodzenia wypłacanego uczestnikowi PPK już po ustaniu zatrudnienia. Nie dotyczy to sytuacji, gdy uczestnik PPK złożył deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.

Wpłaty finansowane przez uczestnika PPK powinny być naliczone w wysokości procentowej, zgodnie z jego ostatnią deklaracją dotyczącą tych wpłat. Natomiast wpłaty finansowane przez pracodawcę powinny zostać naliczone w wysokości obowiązującej w terminie ich naliczenia, zgodnie z umową o zarządzanie PPK

Status uczestnika PPK

Dla obowiązku naliczania, pobierania i dokonywania wpłat do PPK istotne jest posiadanie przez daną osobę statusu uczestnika PPK oraz to, czy przed wypłatą danego składnika wynagrodzenia nie złożyła ona deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. 

Osoba zatrudniona staje się uczestnikiem PPK w momencie zawarcia dla niej umowy o prowadzenie PPK i pozostaje tym uczestnikiem bez względu na to, czy dokonuje wpłat do PPK (złożyła deklarację o rezygnacji) oraz pozostaje w zatrudnieniu w danym podmiocie, jak również bez względu na tytuł do ubezpieczeń społecznych lub obowiązek podlegania tym ubezpieczeniom. 

Również definicja wynagrodzenia nie rozróżnia tytułów do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, z których wypłacane jest to wynagrodzenie, oraz podlegania tym ubezpieczeniom na dobrowolne i obowiązkowe. Ogranicza się jedynie do wskazania, że wynagrodzenie stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. 

Jeżeli już po ustaniu zatrudnienia uczestnik PPK otrzymałby wynagrodzenie w rozumieniu ustawy o PPK, to pracodawca byłby zobowiązany do naliczenia za tego uczestnika wpłat do PPK od wypłaconego mu wynagrodzenia.

 

Skutki zmiany instytucji finansowej

Warto jednak zwrócić uwagę na sytuację, gdy - po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK - doszłoby do rozwiązania umowy o zarządzanie PPK, zawartej przez pracodawcę z instytucją finansową, która jest stroną umowy o prowadzenie PPK, zawartej w imieniu i na rzecz tego uczestnika PPK. 

W takim przypadku pracodawca nie byłby zobowiązany do naliczenia, pobrania i dokonania wpłat do PPK obliczonych od wynagrodzenia wypłaconego temu uczestnikowi po rozwiązaniu umowy o zarządzanie PPK.

(jg)

Ostatnie wpisy
1

12 kwietnia 2024

Czy PPK to najlepszy benefit pracowniczy? Jak przekonać do niego pracowników? – odc. 7 cyklu „PPK 10/10”
2

12 kwietnia 2024

Zadzwoń i skorzystaj z porady eksperta regionalnego (10:00-12:00)
3

9 kwietnia 2024

Zaproś nas do szkoły! Ruszył projekt „Emerytura to nie bzdura!”
4

9 kwietnia 2024

II Konferencja Międzynarodowa – zapraszamy do oglądania online!
5

3 kwietnia 2024

Poznaj 5 dobrych postaw, które kształtuje w nas PPK – weź udział w odc. 6 cyklu „PPK 10/10”.
Zobacz także
Zdjęcie artykułu wplata_dodatkowa_od_pracodawcy_0224

2 kwietnia 2024

Wprowadzenie wpłaty dodatkowej pracodawcy wymaga zmiany umowy o zarządzanie PPK

Zdjęcie artykułu ppk_benefit_0324

27 marca 2024

PPK jako benefit dla pracownika

Zdjęcie artykułu oipp-VIII-032024

26 marca 2024

Wyróżnienia „Odpowiedzialnego i Przyjaznego Pracodawcy” po raz ósmy

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.