Strona główna / Aktualności / Naliczanie wpłat do ...

Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK

Aktualności

Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK

27 września 2021

Naliczanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK

Pracodawca nalicza wpłaty do PPK także od wynagrodzenia wypłacanego uczestnikowi PPK już po ustaniu zatrudnienia. Nie dotyczy to sytuacji, gdy uczestnik PPK złożył deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK.

Wpłaty finansowane przez uczestnika PPK powinny być naliczone w wysokości procentowej, zgodnie z jego ostatnią deklaracją dotyczącą tych wpłat. Natomiast wpłaty finansowane przez pracodawcę powinny zostać naliczone w wysokości obowiązującej w terminie ich naliczenia, zgodnie z umową o zarządzanie PPK

Status uczestnika PPK

Dla obowiązku naliczania, pobierania i dokonywania wpłat do PPK istotne jest posiadanie przez daną osobę statusu uczestnika PPK oraz to, czy przed wypłatą danego składnika wynagrodzenia nie złożyła ona deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. 

Osoba zatrudniona staje się uczestnikiem PPK w momencie zawarcia dla niej umowy o prowadzenie PPK i pozostaje tym uczestnikiem bez względu na to, czy dokonuje wpłat do PPK (złożyła deklarację o rezygnacji) oraz pozostaje w zatrudnieniu w danym podmiocie, jak również bez względu na tytuł do ubezpieczeń społecznych lub obowiązek podlegania tym ubezpieczeniom. 

Również definicja wynagrodzenia nie rozróżnia tytułów do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, z których wypłacane jest to wynagrodzenie, oraz podlegania tym ubezpieczeniom na dobrowolne i obowiązkowe. Ogranicza się jedynie do wskazania, że wynagrodzenie stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. 

Jeżeli już po ustaniu zatrudnienia uczestnik PPK otrzymałby wynagrodzenie w rozumieniu ustawy o PPK, to pracodawca byłby zobowiązany do naliczenia za tego uczestnika wpłat do PPK od wypłaconego mu wynagrodzenia.

 

Skutki zmiany instytucji finansowej

Warto jednak zwrócić uwagę na sytuację, gdy - po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK - doszłoby do rozwiązania umowy o zarządzanie PPK, zawartej przez pracodawcę z instytucją finansową, która jest stroną umowy o prowadzenie PPK, zawartej w imieniu i na rzecz tego uczestnika PPK. 

W takim przypadku pracodawca nie byłby zobowiązany do naliczenia, pobrania i dokonania wpłat do PPK obliczonych od wynagrodzenia wypłaconego temu uczestnikowi po rozwiązaniu umowy o zarządzanie PPK.

(jg)

Ostatnie wpisy
1

13 czerwca 2025

Finansowy Przegląd Miesiąca: PPK nie zwalniają tempa. Majowy raport z rynku
2

12 czerwca 2025

Weź udział w konkursie na najlepszą pracę dyplomową o oszczędzaniu
3

9 czerwca 2025

Jak zacząć oszczędzać w PPK? #PoznajPPK
4

6 czerwca 2025

Subiektywny przegląd miesiąca: biceps, triceps, particeps
5

5 czerwca 2025

Zamiast tracić, zyskuj: PPK a inflacja
Zobacz także
Zdjęcie artykułu obowiazki_pracodawcy_po_ponownym_zatrudnieniu_uczestnika_ppk

16 maja 2025

Jakie są obowiązki pracodawcy po ponownym zatrudnieniu uczestnika PPK?

Zdjęcie artykułu Dlaczego-nie-warto-trzymac-oszczednosci

9 maja 2025

Dlaczego nie warto trzymać oszczędności na rachunku bankowym?

Zdjęcie artykułu jubileuszowa_10_gala_oipp_0425

9 kwietnia 2025

Jubileuszowa gala „Odpowiedzialny i Przyjazny Pracodawca”: poznaj laureatów 10. edycji!

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.