Strona główna / Aktualności / Dokonywanie wpłat do ...

Dokonywanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia

Aktualności

Dokonywanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia

6 sierpnia 2024

Dokonywanie wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia

Pracodawca nalicza wpłaty do PPK także od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia. Nie dotyczy to tylko sytuacji, gdy przed wypłatą wynagrodzenia uczestnik PPK złożył deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK lub nastąpiło rozwiązanie umowy o zarządzanie PPK z instytucją finansową, która jest stroną umowy o prowadzenie PPK, zawartej w imieniu i na rzecz tego uczestnika.

Ustanie zatrudnienia nie ma zatem, co do zasady, wpływu na obowiązek naliczania i dokonywania wpłat do PPK. Nie ma przy tym znaczenia termin wypłaty wynagrodzenia. Oznacza to, że bez względu na to, czy wynagrodzenie zostało wypłacone uczestnikowi PPK w miesiącu następującym po miesiącu, w którym ustało zatrudnienie, czy np. po roku od ustania zatrudnienia, należy naliczyć od niego wpłaty do PPK. 

Taki obowiązek istnieje oczywiście tylko w przypadku, gdy należność wypłacona uczestnikowi PPK spełnia definicję wynagrodzenia, zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 40 ustawy o PPK. Przez wynagrodzenie uczestnika PPK, stanowiące podstawę naliczenia wpłat do PPK, należy rozumieć podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, o której mowa w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 tej ustawy (do tzw. trzydziestokrotności), oraz z wyłączeniem podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym oraz pobierających zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

Ważne: Lista uczestników PPK stanowi załącznik do umowy o prowadzenie PPK. Pracodawca ma obowiązek aktualizowania tej listy w taki sposób, że uzupełnia ją o kolejnych uczestników PPK. W razie ustania zatrudnienia uczestnika PPK, pracodawca nie wykreśla z niej tego uczestnika.

Pracodawca nie nalicza wpłat do PPK od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia, jeśli uczestnik złożył pracodawcy deklarację o rezygnacji jeszcze przed wypłatą tego wynagrodzenia. 

Dla obowiązków pracodawcy znaczenie ma także to, czy po ustaniu zatrudnienia uczestnika PPK doszło do rozwiązania umowy o zarządzanie PPK z instytucją finansową, która jest stroną umowy o prowadzenie PPK zawartej w imieniu i na rzecz uczestnika PPK. Jeżeli ta umowa o zarządzanie PPK została rozwiązana, pracodawca nie nalicza, nie pobiera i dokonuje wpłat do PPK od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia, po rozwiązaniu umowy o zarządzanie PPK.

Autor: Łukasz Skoczeń

Ostatnie wpisy
1

8 lipca 2025

Subiektywny przegląd miesiąca PPK – czerwiec 2025
2

7 lipca 2025

Do oszczędzania w PPK można wrócić w każdym czasie
3

3 lipca 2025

Nie musisz wypłacać środków z PPK po 60. roku życia
4

2 lipca 2025

Chorwacki system emerytalny i jego wyzwania
5

1 lipca 2025

Pracodawca ma obowiązek sprawdzić poziom partycypacji w PPE na 1 lipca
Zobacz także
Zdjęcie artykułu pracodawca_ppe_lipiec_2025

1 lipca 2025

Pracodawca ma obowiązek sprawdzić poziom partycypacji w PPE na 1 lipca

Zdjęcie artykułu obowiazki_pracodawcy_po_ponownym_zatrudnieniu_uczestnika_ppk

16 maja 2025

Jakie są obowiązki pracodawcy po ponownym zatrudnieniu uczestnika PPK?

Zdjęcie artykułu Dlaczego-nie-warto-trzymac-oszczednosci

9 maja 2025

Dlaczego nie warto trzymać oszczędności na rachunku bankowym?

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.