9 marca 2021
Uprzejmie informujemy, że w zakresie tworzenia PPK przez podmioty zatrudniające nieposiadające własnego numeru identyfikacyjnego - NIP i REGON, aktualnie trwają zaawansowane prace nad doprecyzowaniem przepisów ustawy o PPK, mające na celu wskazanie podmiotu, który - w takiej sytuacji - byłby właściwy do zawarcia umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK.
Planowana zmiana przepisów ustawy o PPK polega w szczególności na rozszerzeniu definicji podmiotu zatrudniającego, określonej w art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o PPK, poprzez wskazanie, że w przypadku, gdy pracodawca lub zleceniodawca nie posiada numeru identyfikacyjnego (NIP lub REGON), podmiotem zatrudniającym będzie płatnik składek na ubezpieczenia społeczne. Oznacza to, że w tych przypadkach wszelkie obowiązki podmiotu zatrudniającego wynikające z ustawy o PPK, dotyczące m.in. uruchomienia programu, będą spoczywać na płatnikach składek na ubezpieczenia społeczne.
Zgodnie z projektem nowe regulacje znajdą zastosowanie także do umów o zarządzanie PPK i umów o prowadzenie PPK zawartych przed dniem wejścia ich w życie. W związku z tym wydaje się zasadnym, aby już teraz umowy zawierane były na nowych zasadach tj. w sytuacji kiedy podmiot zatrudniający nie posiada numeru identyfikacyjnego, stroną umów był podmiot będący płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne. Jest to istotne także ze względu na zasady rejestracji tych umów w prowadzonej przez PFR Ewidencji PPK – ewidencja umów o zarządzanie PPK obejmuje NIP lub REGON podmiotu zatrudniającego.
Planowane zmiany są uwzględnione w przyjętym już przez Radę Ministrów projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z przeniesieniem środków z otwartych funduszy emerytalnych na indywidualne konta emerytalne, którym niebawem zajmie się Sejm.
(aw)