
1 lipca 2025
Podmioty zatrudniające, które skorzystały z możliwości niewdrożenia PPK z uwagi na prowadzenie PPE, mogą utracić to uprawnienie. Tak będzie m.in. w razie spadku partycypacji w PPE poniżej 25% osób zatrudnionych według stanu na 1 lipca.
Z uprawnienia do niestosowania przepisów ustawy o pracowniczych planach kapitałowych mógł skorzystać podmiot zatrudniający należący do jednego z IV etapów uruchomienia PPK (zgodnie z przepisami przejściowymi tej ustawy), jeżeli – na dzień objęcia go ustawą o PPK - prowadził pracowniczy program emerytalny (PPE), w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia. Uprawnienie to nie jest jednak bezterminowe.
W ustawie o PPK wymieniono sytuacje, gdy podmiot zatrudniający traci je, co powoduje, że ma obowiązek wdrożyć PPK. Tak jest m.in. w przypadku, gdy - według stanu na 1 stycznia albo 1 lipca danego roku - w prowadzonym przez niego PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych (por. art. 133 ust. 2 pkt 5 ustawy o PPK). W takiej sytuacji do podmiotu zatrudniającego stosuje się przepisy ustawy o PPK od dnia następującego po tym dniu (czyli od 2 stycznia albo od 2 lipca). Licząc od tej daty, podmiot zatrudniający ma obowiązek - w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy (90 dni) - zawrzeć w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych umowę o prowadzenie PPK oraz nie później niż na 10 roboczych przed upływem tego terminu umowę o zarządzanie PPK. Oznacza to, że podmioty, które utracą uprawnienie do niestosowania przepisów ustawy o PPK 2 lipca br., będą miały czas na zawarcie umowy o prowadzenie PPK do 10 października, a umowy o zarządzanie PPK do 26 września br.
Pracodawcy prowadzący PPE mają obowiązek, dwa razy w roku - do 31 stycznia oraz do 31 lipca, przekazać Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A. oświadczenie o liczbie pracowników i uczestników PPE zatrudnionych u danego pracodawcy. Trzeba wskazać w nim liczbę pracowników i uczestników PPE według stanu na 1 stycznia albo na 1 lipca w danym roku kalendarzowym. Wynika to z art. 23a ustawy o pracowniczych programach emerytalnych. Kliknij tutaj i sprawdź, w jaki sposób złożyć oświadczenie pracodawcy dotyczące PPE.
Ważne: Z uprawnienia do niewdrożenia PPK z uwagi na prowadzenie PPE mogły skorzystać podmioty zatrudniające, które zostały objęte przepisami ustawy o PPK w terminach określonych w przepisach przejściowych tej ustawy. Nowy podmiot zatrudniający nie może zrezygnować z uruchomienia PPK.
Autor: Anna Puszkarska