23 listopada 2021
Wszystkie osoby zatrudnione w spółce złożyły deklarację o niedokonywaniu wpłat do PPK. W związku z tym pracodawca nie zawarł umowy o zarządzanie PPK. Teraz dostał wezwanie PFR do zawarcia takiej umowy. Czy faktycznie ma taki obowiązek?
Tak. Chyba, że jest mikroprzedsiebiorcą. Wtedy złożenie deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK przez wszystkie osoby zatrudnione zwalnia go ze stosowania ustawy o PPK. Dotyczy to jednak tylko przedsiębiorców będących mikroprzedsiębiorcami w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców.
W innych podmiotach zatrudniających decyzje osób zatrudnionych co do ich uczestnictwa w PPK nie mają znaczenia dla obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Oznacza to, że złożenie przez wszystkie osoby zatrudnione deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK nie zwalnia pracodawców, którzy nie są mikroprzedsiębiorcami, z obowiązku zawarcia takiej umowy.
Wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK
Wezwanie PFR jest kierowane do wszystkich podmiotów zatrudniających, które - zgodnie informacjami przekazanymi PFR przez ZUS – miały obowiązek zawarcia umowy o zarządzanie PPK, ale tego nie zrobiły. Pracodawcy, którzy je otrzymali, powinni w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z tzw. wyznaczoną instytucją finansową, której rolę pełni PFR TFI S.A., albo przekazać PFR informację o zawarciu umowy o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową.
Umowa o prowadzenie PPK
Oczywiście, jeśli faktycznie wszystkie osoby zatrudnione złożyły im deklaracje o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK podmioty te - w tym także spółka, o której mowa w pytaniu - nie zawrą umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz swoich pracowników. Złożenie przez nich deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK oznacza bowiem, że nie są oni zainteresowani uczestnictwem w tym programie.
Więcej na temat wezwań PFR na stronie www.mojeppk.pl/wezwania
Autor: Małgorzata Jankowska