Strona główna / Aktualności / Obowiązki pracodawcy ...

Obowiązki pracodawcy – wprowadzenie PPK krok po kroku

Aktualności

Obowiązki pracodawcy – wprowadzenie PPK krok po kroku

12 sierpnia 2020

Obowiązki pracodawcy – wprowadzenie PPK krok po kroku

Oszczędności w PPK tworzone są wspólnie przez trzy strony: pracowników, pracodawców oraz państwo. Jednak obowiązek wdrożenia PPK w firmie spoczywa na pracodawcach, którzy muszą pamiętać o tym, że jest to ich ustawowy obowiązek. Aby wprowadzić PPK, należy wybrać instytucję finansową, podpisać umowę o prowadzenie i umowę o zarządzanie w odpowiednim terminie oraz rozpocząć naliczanie wpłat.

Ustawa o Pracowniczych Planach Kapitałowych weszła w życie 1 stycznia 2019 roku. Tak jak w podobnych programach funkcjonujących w innych krajach (m.in. Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii i Turcji), w Polsce PPK tworzone są przez pracodawców.

Czytaj więcej: Programy oszczędnościowe na świecie

Pierwszym krokiem do wprowadzenia PPK jest przygotowanie się ze strony kadrowej i informatycznej oraz przeprowadzenie akcji informacyjnej wśród pracowników. Na tym etapie warto skorzystać z bezpłatnych szkoleń, które są organizowane przez PFR Portal PPK, online i stacjonarnie

 

Następnym krokiem jest wybranie instytucji finansowej, która będzie gromadzić, zarządzać i inwestować środki w PPK. Wyboru musi dokonać pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z reprezentacją pracowników. Przy podejmowaniu decyzji, którą z 20 instytucji wybrać, warto kierować się np. jej doświadczeniem, dotychczasowymi wynikami w zarządzaniu czy proponowanymi kosztami. 

 

Trzecim krokiem jest zawarcie umowy o zarządzanie PPK, a następnie umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych z wybraną instytucją finansową. Termin, w jakim należy te umowy zawrzeć, jest zależny od liczby osób zatrudnionych w firmie. Wszystkie terminy są zebrane w poniższym linku.

 

Ostatnim krokiem jest terminowe odprowadzanie wpłat oraz prowadzenie i archiwizacja dokumentacji. Wpłaty są obliczane i pobierane począwszy od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego po dacie zawarcia umowy o prowadzenie PPK. Do instytucji finansowej pracodawca przekazuje wpłaty finansowane zarówno przez siebie, jak i pracownika, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.

Jak wynika z powyższego krótkiego zestawienia, wprowadzenie PPK jest procesem złożonym, ale nie skomplikowanym. Dla pracodawców kluczowa jest świadomość i odpowiednie przygotowanie, co oferuje portal www.mojeppk.pl i zebrane w nim narzędzia: szkolenia, prezentacje, poradniki, infolinia i wiele innych.

(kk)

 

Ostatnie wpisy
1

23 marca 2023

Już za chwilę pierwsze losowanie nagród w Akademii Korzyści PPK – do wygrania ponad milion złotych!
2

20 marca 2023

Jak zwiększyć zaangażowanie w planowanie emerytalne – wnioski z badania
3

20 marca 2023

Komunikat dot. stosowania środków ograniczających w związku z wojną na Ukrainie
4

16 marca 2023

Urząd Dzielnicy Praga-Północ wspiera PPK!
5

16 marca 2023

#instrukcja PPK: Nie znam nazwy mojej instytucji finansowej. Co robić?
Zobacz także
Zdjęcie artykułu Naliczanie_i_odprowadzanie_wplat_do_PPK_po_autozapisie_warsztaty_dla_kadr_i_plac

3 marca 2023

Naliczanie i odprowadzanie wpłat do PPK po autozapisie – warsztaty dla kadr i płac

Zdjęcie artykułu 1-marca-2023-rusza-autozapis-do-ppk

27 lutego 2023

Pamiętaj - 1 marca 2023 r. rusza tzw. ponowny autozapis do PPK 

Zdjęcie artykułu szkolenia-autozapis-PPK

21 lutego 2023

Nowe szkolenia online z Autozapisu w PPK

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.