Strona główna / Aktualności / Obowiązki pracodawcy ...

Obowiązki pracodawcy – wprowadzenie PPK krok po kroku

Aktualności

Obowiązki pracodawcy – wprowadzenie PPK krok po kroku

12 sierpnia 2020

Obowiązki pracodawcy – wprowadzenie PPK krok po kroku

Oszczędności w PPK tworzone są wspólnie przez trzy strony: pracowników, pracodawców oraz państwo. Jednak obowiązek wdrożenia PPK w firmie spoczywa na pracodawcach, którzy muszą pamiętać o tym, że jest to ich ustawowy obowiązek. Aby wprowadzić PPK, należy wybrać instytucję finansową, podpisać umowę o prowadzenie i umowę o zarządzanie w odpowiednim terminie oraz rozpocząć naliczanie wpłat.

Ustawa o Pracowniczych Planach Kapitałowych weszła w życie 1 stycznia 2019 roku. Tak jak w podobnych programach funkcjonujących w innych krajach (m.in. Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii i Turcji), w Polsce PPK tworzone są przez pracodawców.

Czytaj więcej: Programy oszczędnościowe na świecie

Pierwszym krokiem do wprowadzenia PPK jest przygotowanie się ze strony kadrowej i informatycznej oraz przeprowadzenie akcji informacyjnej wśród pracowników. Na tym etapie warto skorzystać z bezpłatnych szkoleń, które są organizowane przez PFR Portal PPK, online i stacjonarnie

 

Następnym krokiem jest wybranie instytucji finansowej, która będzie gromadzić, zarządzać i inwestować środki w PPK. Wyboru musi dokonać pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z reprezentacją pracowników. Przy podejmowaniu decyzji, którą z 20 instytucji wybrać, warto kierować się np. jej doświadczeniem, dotychczasowymi wynikami w zarządzaniu czy proponowanymi kosztami. 

 

Trzecim krokiem jest zawarcie umowy o zarządzanie PPK, a następnie umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych z wybraną instytucją finansową. Termin, w jakim należy te umowy zawrzeć, jest zależny od liczby osób zatrudnionych w firmie. Wszystkie terminy są zebrane w poniższym linku.

 

Ostatnim krokiem jest terminowe odprowadzanie wpłat oraz prowadzenie i archiwizacja dokumentacji. Wpłaty są obliczane i pobierane począwszy od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego po dacie zawarcia umowy o prowadzenie PPK. Do instytucji finansowej pracodawca przekazuje wpłaty finansowane zarówno przez siebie, jak i pracownika, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.

Jak wynika z powyższego krótkiego zestawienia, wprowadzenie PPK jest procesem złożonym, ale nie skomplikowanym. Dla pracodawców kluczowa jest świadomość i odpowiednie przygotowanie, co oferuje portal www.mojeppk.pl i zebrane w nim narzędzia: szkolenia, prezentacje, poradniki, infolinia i wiele innych.

(kk)

 

Ostatnie wpisy
1

1 marca 2024

Państwowa Inspekcja Pracy dba o prawidłowe funkcjonowanie PPK
2

1 marca 2024

Zadzwoń i skorzystaj z porady eksperta regionalnego (10:00-12:00)
3

28 lutego 2024

PPK 10/10 – nowy cykl szkoleń
4

23 lutego 2024

Wydarzenia PFR Portal PPK - oglądaj online!
5

21 lutego 2024

Wypłata transferowa – kiedy można z niej skorzystać?
Zobacz także
Zdjęcie artykułu zatrudnienie_zleceniobiorcow_0224

9 lutego 2024

Czy zatrudnienie samych zleceniobiorców zobowiązuje do utworzenia PPK?

Zdjęcie artykułu progi_unijne_0124

24 stycznia 2024

Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują nowe progi unijne w zamówieniach publicznych

Zdjęcie artykułu termin-przekazania-informacji-przez-podmioty-prowadzace-ppe-1223

28 grudnia 2023

Zbliża się kolejny termin przekazania informacji do PFR przez podmioty prowadzące PPE

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

W ramach realizacji usług przez PFR Portal PPK Sp z o. o. oraz dla celów statystycznych, serwis internetowy www.mojeppk.pl stosuje pliki cookies. Użytkownik może zmienić ustawienia przeglądarki, w celu zablokowania zapisywania plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane na urządzeniu końcowym użytkownika. Więcej informacji w Polityce Prywatności.